Writing the Chilean language and literature curriculum: experiences from the construction process

Authors

  • Guillermo Soto Universidad de Chile
  • Soledad Concha Universidad de O’higgins
  • Javiera Guajardo Universidad de Chile

Abstract

This paper explores the experience of constructing the current 1st to 10th grade Language curriculum in Chile. A central underlying assumption is that the curricular text not only corresponds to an institutional authorship, but is also a discursive process in which curriculum developers and other intervening voices put into play their beliefs, ideologies and knowledge. Using a narrative approach, memories and reflections on this process were recovered through four dialogical interviews with the curriculum team. The results reveal tensions in the curricular discourse regarding the sources and contents of knowledge, as well as the conceptualization of its recipients. A discussion is offered on how the disciplinary and didactic dimensions of language and literature are integrated in the discourse and in the curricular text with definitions of the type of person and the type of society to which the curricular policy is oriented.

Keywords:

Curriculum as discourse, Curriculum as text, Curricular development

References

Assaél, J., Albornoz, N. y Caro, M. 2018. Estandarización educativa en Chile: tensiones y consecuencias para el trabajo docente. Educacao unisinos 22: 83-90.

Bakhtin, Mikhaïl M. 1935. Esthétique et théorie du roman. París, Gallimard, 1978.

Ball, S. 2002. Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Páginas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, (2 y 3).

Barbour, R. 2007. Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Biesta, G. 2015. What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education: 5075-5087. https://doi.org/10.1111/ejed.12109 [consultado el 27/12/2022]

Biblioteca Del Congreso Nacional De Chile. 2007. Historia de la Ley n° 20.370. Establece la Ley General de Educación. http://www.leychile.cl/Navegar/scripts/obtienearchivo?id=recursoslegal

es/10221.3/3824/9/HL20370.pdf [consultado el 27/12/2022]

Broadhead, P. 2002. The Making of a Curriculum: how history, politics and personal perspectives shape emerging policy and practice. Scandinavian Journal of Educational Research 46: 47-64.

Carr, D. 2003. Making sense of Education. An introduction to the philosophy and theory of education and teaching. Routledge.

Clandinin, J. y Connelly, M. 2004. Knowledge, narrative and self-study. En International handbook of self-study of teaching and teacher education practices: 575-600.

Clandinin, D. 2006. Narrative inquiry: A methodology for studying lived experience. Research studies in music education 27: 44-54.

Crawford, K. 2000. The political construction of the ‘whole curriculum’. British Educational Research Journal, 26(5):615-630.

Edmunson, M. 2014. Why teach? In defense of a real education. Nueva York y Londres: Bloomsbury.

Espinosa, M. y Concha, S. 2015. Aprendizaje de la escritura en las nuevas bases curriculares de lenguaje y comunicación: nociones teóricas y modelos de escritura que subyacen a la propuesta curricular. Estudios Pedagógicos 41: 325-344.

Figueroa, M. 2017. Los escritos de pedagogía de Kant. En Ensayos en torno al sentido de la educación: 35-52. RIL editores.

Harvey, L. 2015. Beyond member-checking: A dialogic approach to the research interview. International Journal of Research & Method in Education 38: 23-38.

Kvale, S. 2011. Las entrevistas en la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Laboskey, V. 2004. The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. International handbook of self-study of teaching and teacher education practices: 817-869.

Lowe, D. 2017. Perfeccionismo liberal, ciudadanía y educación. En Ensayos en torno al sentido de la educación:69-92. RIL editores.

Michéa, J. 2002. La escuela de la ignorancia y sus condiciones modernas. Madrid: Ediciones Acuarela.

Mineduc. 2018. Bases Curriculares de Lenguaje y Comunicación 1° a 6° básico. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.

Mineduc. 2016. Bases Curriculares de Lengua y Literatura 7° básico a 2° medio. Santiago: Ministerio de Educación de Chile.

Mujica- Johnson, F. 2020. Análisis crítico del currículo escolar en Chile en función de la justicia social. Revista Electrónica Educare 24: 472-485. Epub 30 de enero de 2020.https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.25 [consultado el 23/01/2023]

Nohl, A. M. y Somel, R. 2016. Curricular change in Turkey: Time, sequentiality, and differential power of actors in establishing a new knowledge path. Journal of Educational Change 17: 303-318.

Nussbaum, M. 2005. El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.

Oliva, M. y Gascón, F. 2016. Estandarización y racionalidad política neoliberal: bases curriculares de Chile. Cadernos Cedes 36: 301-318.

Ossandón, L., Caro, M., Magendzo, A., Abraham, M., Lavín, S., González, F. y Cabaluz, J. 2018. Estado, mercado y currículum escolar: la experiencia chilena (1964-2018). Oficina Internacional de Educación de la Unesco.

Rodriguez, D. 2018. Currículum nacional y libertad de enseñanza. En Alejandra Arratia y Luis Osandón, (Eds.). Políticas para el desarrollo del currículum. Reflexiones y propuestas: 187-215. Santiago: Ministerio de Educación.

Rosas, C., Andrade, E., Cárdenas, A. y Sommerhoff, J. 2021. Premisas para la enseñanza de la expresión oral en Chile. Estudios Pedagógicos 47: 251-265.

Ruz-Fuenzalida, C. 2020. Construcción y trayectoria del currículum en Chile: una perspectiva desde las Nuevas Bases Curriculares para 3º y 4º medio. Revista Saberes Educativos 4: 22-36.

Saldaña, J. 2021. The coding manual for qualitative researchers. The coding manual for qualitative researchers: 1-440.

Sivesind, K. y Westbury, I. 2016. State-based curriculum-making, Part I. Journal of Curriculum Studies 48: 744-756.

Valenzuela, C. 2021. Discursos de un grupo de docentes sobre el abordaje del eje de investigación en Lengua y Literatura. Actualidades Investigativas en Educación 21: 199-229.