Big data: New challenges for competition law

Authors

Abstract

In this article, we explain how big data presents new challenges beyond the protecting of privacy. Specifically, we discuss how big data can affect competition in the markets, by facilitating certain anti-competitive behaviors. To introduce the subject, the article begins by mentioning the concept and usefulness of big data. Then, the article refers to how big data can contribute to the formation of barriers to entry or can be a source of abuse of market power. The article continues delving into the importance of analyzing whether big data is a relevant asset in concentration operations, especially in the case of killing acquisitions, both in digital markets and in industry in general. When dealing with concentration operations, the article refers to the change on the burden of proof and thresholds in preventive mergers. Finally, the possibility that big data may be a collusion facilitator is addressed, allowing behaviors such as pricing algorithms, through algorithms that can learn to collude.

Keywords:

Competion Law, big data, barries of entry, market power, concentration, collusion

Author Biography

María Francisca Labbé Figueroa, Universidad del Desarrollo

María Francisca Labbé Figueroa es abogada. Licenciada en Derecho por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster Legum en Derecho Internacional, Comercio y Arbitraje por la Universidad de Heidelberg, Alemania, y la Universidad de Chile. Magíster en Dirección y Gestión Tributaria por Universidad Adolfo Ibáñez. Profesora de Regulación Económica y Profesora Investigadora del Centro de Derecho Regulatorio y Empresa, Facultad de Derecho, Universidad del Desarrollo, Chile.

References

ACCC, Australian Competition and Consumer Commission (2019). «Digital Platforms Inquiry Final Report». Disponible en https://bit.ly/30rOdRN.

Accinelli, Elvio y Osvaldo Salas (2019). «El estado de bienestar como un bien público no excluible». Estudios Económicos, 34 (2): 243-273. Disponible en https://bit.ly/3f21eFP.

Bamberger, Kenneth A. y Orly Loebel (2017). «Platform market power». Berkeley Tech Law Journal, 32: 1.051-1.092. DOI: 10.15779/Z38N00ZT38.

Beneke, Francisco, y Mark-Oliver Mackenrodt (2018). «Artificial intelligence and collusion». International Review of Intellectual Property and Competition Law, 50: 109-134. DOI: 10.1007/s40319-018-00773-x.

Bravo, Rodrigo, Cristián Briones, Sebastián Faúndez, Gerardo Puelles, Arturo Fuentes, Hernán Bosselin y Ramón Briones (2017). Chile concentrado: Investigación sobre el modelo económico chileno. Santiago: Trayecto Comunicaciones.

Bruckner, Matthew A. (2018). «The promise and perils of algorithmic lenders’ use of big data». Chicago-Kent Law Review, 93 (1): 3-60. Disponible en https://bit.ly/30mTASq.

Bryan, Kevin, y Erik Hovenkamp (2020). «Startup acquisitions, error costs, and antitrust policy». University of Chicago Law Review, 87 (2): 331-356. Disponible en https://bit.ly/30kjcPO.

Budnik, Gabriel (2019). Libre competencia: Regla per se y colusión. Santiago: Hammurabi.

Bundeskartellamt y Autorité de la Concurrence (2016). «Competition law and data». Disponible en https://bit.ly/3cLTl5X.

Cruz, Liliana (2019). «Análisis de concentraciones en economías digitales». En Vanessa Facuse Andreucci y Ana María Montoya Squif (directoras), Desafíos de la libre competencia en Iberoamérica. Santiago: Legal Publishing.

Evans, David S. (2017). «Why the dynamics of competition for online platforms leads to sleepless nights, but not sleepy monopolies». SSRN. DOI: 10.2139/ssrn.3009438.

Ezrachi, Ariel (2018). «EU competition law goals and the digital economy». Oxford Legal Studies Research, 17. DOI: 10.2139/ssrn.3191766.

Ezrachi, Ariel y Maurice E. Stucke (2016). Virtual competition: The promise and perils of the algorithm-driven economy. Cambridge: Harvard University Press.

Ezrachi, Ariel y Maurice E. Stucke (2020). «Sustainable and unchallenged algorithmic tacit collusion». Northwestern Journal of Technology and Intellectual Property, 17 (2): 217-260. Disponible en https://bit.ly/3dJ1rgZ.

Frigerio, Catalina (2018). «Mecanismos de regulación de datos personales: Una mirada desde el análisis económico del derecho». Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 7 (2): 45-80. DOI: 10.5354/0719-2584.2018.50578.

Geradin, Damien y Monika Kuschewsky (2013). «Competition law and personal data: Preliminary thoughts on a complex issue». DOI: 10.2139/ssrn.2216088.

Goldenberg, Juan Luis (2019). «Herramientas del big data y fintech para prevenir y aliviar el sobreendeudamiento del consumidor: Una propuesta». Revista Chilena de Derecho y Tecnología, 8 (2): 5-32. DOI: 10.5354/0719-2584.2019.54051.

Harrington, Joseph H. (2017). «Developing competition law for collusion by autonomous artificial agents». Journal of Competition Law and Economics, 14 (4): 638-671. DOI: 10.1093/joclec/nhz001.

Hoffmann-Riem, Wolfgang (2018). Big data: Desafíos también para el derecho. Madrid: Thomson Reuters.

Hu, Han, Yongagan Wen, Tat-Seng Chua y Xuelong Li (2014). «Toward scalable systems for big data
analytics: A technology tutorial». IEEE Access, 2: 652-687. DOI: 10.1109/ACCESS.2014.2332453.

Katz, Michael y Jonathan Sallet (2018). «Multisided platforms and antitrust enforcement». Yale Law Journal, 127 (7): 2.142-2.175. Disponible en https://bit.ly/37g2tPg.

Lasserre, Bruno y Andreas Mundt (2017). «Competition law and big data: The enforcer’s view». Italian Antitrust Review, 4 (1): 87-103. DOI: 10.12870/iar-12607.

Lerner, Andres V. (2014). «The role of ‘big data’ in online platform competition». DOI: 10.2139/ssrn.2482780.

Macedo, Luciana (2019). «Economía digital y competencia». En Vanessa Facuse Andreucci y Ana María Montoya Squif (directoras), Desafíos de la libre competencia en Iberoamérica. Santiago: Legal Publishing.

Matos, Margarida (2019). «Los efectos de red potenciados por el big data: Desafíos para la política de competencia». En Vanessa Facuse Andreucci y Ana María Montoya Squif (directoras), Desafíos de la libre competencia en Iberoamérica. Santiago: Legal Publishing.

Navas, Susana (2015). La personalidad virtual del usuario de internet: Tratamiento de la información personal recogida mediante cookies y tecnología análoga. Valencia: Tirant lo Blanch.

Navas, Susana (2017). «Datos personales y mercado». En Susana Navas Navarro (directora), Inteligencia artificial tecnología derecho. Valencia: Tirant lo Blanch.

OCDE, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2015). Data-driven innovation: Big data for growth and well-being. París: OECD Publishing. DOI: 10.1787/9789264229358-en.

Rubinfeld, Daniel L. y Michal S. Gal (2017). «Access barriers to big data». Arizona Law Review, 59 (2): 339-382. DOI: 10.2139/ssrn.2830586.

Sanz, Francisco (2018). «Evolución del tratamiento de la colusión en Chile dentro del marco de la defensa de la libre competencia». Ars Boni et Aequi, 14 (2): 11-51. DOI: 10.23854/07192568.2018142Sanz11.

Schepp, Nils-Peter y Achim Wambach (2016). «On big data and its relevance for market power
assessment». Journal of European Competition Law and Practice, 7 (2): 120-124. DOI: 10.1093/jeclap/lpv091.

Sims, Rod (2017). «Can robots collude?». Conferencia The ACCC’s approach to colluding robots. Disponible en https://bit.ly/3dLrT9Q.

Sims, Rod (2019). «Data (r)evolution: Consumer welfare and growth in the digital economy». Conferencia Consumer Policy Research. Disponible en https://bit.ly/37b7DvT.

Sokol, D. Daniel y Roisin E. Comerford (2016). «Does antitrust have a role to play in regulating big data?». En Cambridge handbook of antitrust, intellectual property and high tech. Cambridge: Cambridge University Press.

Stigler Center (2019). «Stigler Commitee on digital platforms». Disponible en https://bit.ly/2ASLFli.

Stucke, Maurice y Allen Grunes (2016). Big data and competition policy. Oxford: Oxford University Press.

Tucker, Darren S. y Hill Wellford (2014). «Big mistakes regarding big data». En Antitrust Source (pp. 1-11). Chicago: American Bar Association.

Valdés, Domingo (2006). Libre competencia y monopolio. Santiago: Jurídica de Chile.

Viscusi, W. Kip, Joseph E. Harrington y John M. Vernon (2005). Economics of regulation and antitrust. Cambridge: MIT Press.

Watson, Nadine, y Elena Zoido (2019). «Intercambio de información: Análisis económico de efectos». En Vanessa Facuse Andreucci y Ana María Montoya Squif (directoras), Desafíos de la libre competencia en Iberoamérica. Santiago: Legal Publishing.

Zúñiga, Guliana (2019). «Big data y los desafíos que plantea al abuso de posición de dominio». Revista de Actualidad Mercantil, 6: 208-226. Disponible en https://bit.ly/30m3xzC.